Nu är det allvar

Det är helt otroligt att det är så många i vår värld som fortfarande envisas med att säga att det inte är något fel på klimatet. Att det finns folk som inte tar alla dessa väderförändringar på allvar trots att det snöar på Rivieran, där det just nu i skrivande stund borde vara 19 grader.  Att vissa vägrar tro att isen i Antarktis smälter trots bildbevis och annan statistik som inte går att vinkla. Och att vissa åker på solsemester, gladeligen badar i snö, men utan att förstå den bakomliggande orsaken.

Sist jag diskuterade frågan med en amerikan skrattade hon mig rakt upp i ansiktet och undrade vad jag fått den befängda idén ifrån. Att vi människor som bor i i-länder har något som helst att göra med att väderleken är utom både rim och reson. För uppenbarligen var det ju faktiskt så att allt var terroristernas fel som springer omkring och spränger bomber och därmed påverkar ozonlagret som i sin tur resulterar i snö i öknen och torka på Grönland. Så när jag pratade om den amerikanska livsstilen där man tar bilen för att åka 20 meter, där fetman sprider sig likt pesten på 1500-talet och där man smetar in majs i baconfett och serverar det som en hälsosam grönsak, då kom jag ingenstans. För har man ingen självinsikt, förstår man inte sin egen del i problemet, då är det kört.

Nu hoppas jag bara att man på klimatmötet i Köpenhamn verkligen kom fram till någonting vettigt, någonting konkret. Och inte bara ägnade sig åt att gå igenom sådant som de flesta av oss redan vet bara för att ignoranta idioter, som istället för att förneka problemet borde läst på om vad som faktiskt håller på att hända, också skall förstå.

Någon sade att krig är det värsta som kan hända vår värld. Jag är helt övertygad om att okunskap är bra mycket farligare. Speciellt om det är världens mäktigaste, och därmed också farligaste, kontinent som står för okunskapen och oviljan att dra sitt strå till stacken.

                                           

Lämna en kommentar